15x melding doen bij de inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid over Stint is niet genoeg

Direct na het verschrikkelijke drama in Oss kwamen er berichten naar boven dat de Stint onveilig zou zijn en hier vaker (bijna)ongelukken mee gebeurd zijn. Volgens bericht op nu.nl is er de afgelopen 4 jaar 15 keer melding gemaakt van ongevallen met een Stint. Het betreft hier gevallen waarbij er daadwerkelijk letsel of schade is opgelopen. Dit zijn dus zeker niet alle meldingen!

Het blijft onbegrijpelijk dat deze karretjes jaren lang gewoon gebruikt kunnen worden zonder enige controle. Je zou verwachten dat medewerkers in het bezit van een rijbewijs moeten zijn en uitvoerig getraind worden in het gebruik van de Stint.

Vergeet niet onze kinderen zitten in dit karretje!

Deze mensen worden belast met het vervoeren van ons meest kostbare bezit, onze kinderen. Het lijkt mij niet meer dan redelijk om dan strenge eisen te stellen aan de medewerkers die de Stint bedienen als de Stint zelf. Ik zie hier een groot verschil tussen de elektrische bakfietsmoeder die door Amsterdam slingerend haar kinderen naar school brengt, en een professional die betaald wordt zorg te dragen voor uw kinderen.

Indien er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt zal het gebruik van de Stint zeker hervat kunnen worden:

  • Verplichte training medewerker
  • In bezit van Rijbewijs B
  • Geen gehoor beperkende zaken tijdens het rijden (hoofdtelefoon)
  • Handsfree rijden (geen smartphone)
  • Technisch goedgekeurd door de inspectie
  • Jaarlijkse APK voor de Stint

Dit zijn volgens mij relatief eenvoudige maatregelen die ervoor zorgen dat vervoer van onze kinderen de aandacht krijgt die het verdiend. Niets kan het vreselijke drama in Oss ongedaan maken, maar alle kinderen van Nederland verdienen het dat we nu passende maatregelen nemen en het gebruik van de Stint echt veilig maken.

Wat is jou mening, mag de Stint ooit nog de weg op of is het na het drama in Oss compleet afgedaan? Laat een bericht achter in de comments.

2 antwoorden
  1. Thijmen
    Thijmen zegt:

    De Stint heeft zeker punten die moeten worden verbeterd. Gevaarlijk vind ik de Stint niet. De media en overheid overdrijven nogal. De 15 letselgevallen in 5 jaar komen omdat bestuurders van de Stint vielen, of bij het afstappen verkeerd terechtkwamen. Hoeveel mensen komen per week in het ziekenhuis vanwege een eenzijdig ongeval met de fiets of scooter? Reken eens uit op hoeveel kilometers die 15 letsels zijn opgetreden.

    Beantwoorden
    • Johannes
      Johannes zegt:

      Eens, mijn punt zit er vooral in dat dit professioneel gebruikt materiaal is. Ik ben van mening dat er daardoor meer van de medewerkers gevraagd mag worden die dit besturen, en van de fabrikant trouwens.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *